Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej iod@ordoiuris.pl
Data publikacji: 05.06.2025
• Instytut Ordo Iuris wystosował do Ministerstwa Zdrowia wniosek o udostępnienie informacji publicznej dotyczący udziału Polski w pracach nad traktatem pandemicznym Światowej Organizacji Zdrowia oraz wytycznych negocjacyjnych w tej sprawie.
• W odpowiedzi Ministerstwo przekazało szereg dokumentów związanych z udziałem delegacji Polski w pracach Międzyrządowego Organu Negocjacyjnego oraz sesją Światowego Zgromadzenia Zdrowia, na której przyjęto traktat.
• W instrukcji negocjacyjnej z początku 2023 roku, adresowanej do polskich uczestników prac, wskazano, iż przyszła umowa międzynarodowa nie może naruszać balansu praw i obowiązków państw w niej zawartych, w szczególności instrument nie może dawać większej władzy ekspertom WHO niż polskiemu rządowi w zakresie polityki zdrowotnej lub umożliwiać nakazania przez ekspertów WHO wszystkim sygnatariuszom dokumentu wprowadzenia bezwzględnego obowiązku szczepień lub lockdownu.
• Instytut Ordo Iuris przygotował też analizę wskazującą na szereg kontrowersji w treści traktatu.
Instytut Ordo Iuris wystosował do Ministerstwa Zdrowia, w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej, wniosek o udostępnienie wszelkich dokumentów dotyczących udziału polski w pracach nad tzw. traktatem pandemicznym. W odpowiedzi Ministerstwo Zdrowia przesłało Instytutowi szereg różnych dokumentów, związanych z udziałem polskiej delegacji w pracach Międzyrządowego Organu Negocjacyjnego (Intergovernmental Negotiating Body) oraz Światowego Zgromadzenia Zdrowia (World Health Assembly), czyli najwyższego organu WHO, posiadającego kompetencje do przyjmowania umów międzynarodowych.
Tzw. traktat pandemiczny został przyjęty 20 maja w trakcie 78. sesji Światowego Zgromadzenia Zdrowia. Ministerstwo wskazało, że Polskę w czasie sesji reprezentowała delegacja złożona z pracowników Ministerstwa Zdrowia i Stałego Przedstawicielstwa RP przy Biurze Narodów Zjednoczonych oraz innych organizacji międzynarodowych w Genewie, zatwierdzona przez Ministra Zdrowia.
Jednym z dokumentów, które uzyskał Instytut, jest instrukcja dotycząca zachowania delegata Polski na Światowym Zgromadzeniu Zdrowia, co do głosowania w sprawie procedowanego projektu traktatu pandemicznego. W dokumencie wskazano trzy możliwości dotyczące przyszłego biegu wydarzeń:
Ostatecznie, w trakcie sesji WHA zastosowanie znalazł 3 wariant – Traktat przyjęto 124 głosami za, przy braku sprzeciwu i 11 głosach wstrzymujących (w tym Polski).
Instytutowi udało się również uzyskać instrukcję negocjacyjną ze stycznia 2023 roku, w której wskazano na pożądane kierunku działań, adresowane do polskich delegatów biorących udział w pracach nad traktatem pandemicznym. Podkreślono tam m.in., że tekst przyszłego traktatu nie może być sprzeczny z interesem jak i porządkiem prawnym Rzeczypospolitej Polskiej, ani z jej zobowiązaniami międzynarodowymi oraz musi być zgodny z Konstytucją WHO z 1946 roku. Ponadto wskazano, iż przyszła (wówczas jeszcze w fazie planów) umowa międzynarodowa nie może naruszać balansu praw i obowiązków państw w niej zawartych, w szczególności instrument nie może dawać większej władzy ekspertom WHO niż polskiemu rządowi w zakresie polityki zdrowotnej lub umożliwiać nakazania przez ekspertów WHO wszystkim sygnatariuszom dokumentu wprowadzenia bezwzględnego obowiązku szczepień lub lockdownu.
Zaznaczono tam również, iż zawarte w umowie rozwiązania mają wspierać i uzupełniać międzynarodowy i krajowy system zapobiegania, gotowości i reagowania na pandemie, a nie je zastępować lub powielać. W dokumencie z początku 2023 roku podkreślono także, iż przyszła umowa międzynarodowa powinna być komplementarna do Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych oraz musi zawierać postanowienia dążące do zwiększenia światowej zdolności do zapobiegania, gotowości i reagowania na przyszłe pandemie, a w szczególności nie może stać na przeszkodzie możliwości weryfikacji i wycofania się państw z nieskutecznych instrumentów polityki sanitarnej.
– Ze wszystkich dokumentów, które Instytut otrzymał od Ministerstwa Zdrowia, warto w szczególności zwrócić uwagę na instrukcję negocjacyjną ze stycznia 2023 roku. Dokument ten jest niezwykle ciekawy, dlatego że w wytycznych dla polskich delegatów wskazano na pożądane cechy wówczas opracowywanej umowy międzynarodowej. Co istotne, znaczna część zawartych tam uwag i wskazówek jest zgodna ze stanowiskiem, które na przestrzeni ostatnich dwóch lat prezentował Instytut. Ordo Iuris wielokrotnie podnosiło bowiem, iż nowa umowa międzynarodowa, opracowywana przez WHO nie może zwiększać kompetencji tej organizacji kosztem suwerennych państw członkowskich a traktat musi uwzględniać prawa i wolności obywatelskie, co jest szczególnie potrzebne po doświadczeniach z okresu pandemii COVID-19 – komentuje Patryk Ignaszczak z Centrum Prawa Międzynarodowego Ordo Iuris.
Czytaj również:
• „Światowa Organizacja Zdrowia. Geneza, historia, kontrowersje”
02.07.2025
• Instytut Ordo Iuris opublikował raport „Przestępstwo zniesławienia a swoboda wypowiedzi dziennikarskiej”.
01.07.2025
• Instytut Ordo Iuris i Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich organizują debatę pt. „Przestępstwo zniesławienia a swoboda wypowiedzi dziennikarskiej”.
30.06.2025
W czwartek 26 czerwca 28 sędziów Sądu Najwyższego wydało oświadczenie, które całkowicie wpisuje się w narrację uporczywie forsowaną przez rząd, jakoby Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych nie była sądem. Przedstawiciele rządu Donalda Tuska od miesięcy kontynuują tę kuriozalną narrację pomimo faktu, iż rząd ten funkcjonuje na podstawie wotum zaufania wyrażonego przez Sejm wybrany w wyborach 15 października 2023 r., których ważność również zatwierdziła przecież ta sama Izba na podstawie art. 101 ust. 1 Konstytucji RP.
30.06.2025
• Sąd Rejonowy Poznań Nowe Miasto i Wilda uznał osoby, które zakłóciły w 2020 r. Mszę Świętą w poznańskiej katedrze, winnymi przestępstwa złośliwego przeszkadzania w akcie kultu religijnego.